۱۳۹۱ تیر ۱۵, پنجشنبه

جبهه ملی علیه کابینه دکتر صدیقی


 

با افزایش احتمال تشکیل کابینه‌ای توسط غلامحسین صدیقی، جبهه ملی اعلام کرد با چنین کابینه‌ای موافقت نخواهد کرد. گفته می‌شود که تشکیل یک دولت غیرنظامی، آخرین امید حکومت پهلوی برای مقابله با موج انقلابی‌گری مردم است.

دکتر غلامحسین صدیقی که پیشنهاد تشکیل یک کابینه ملی را از سوی محمدرضا شاه دریافت کرده است، در حال حاضر ۷۷ سال دارد و پس از آن‌که در کابینه دکتر محمد مصدق وزیر کشور بود، هیچ فعالیت سیاسی تا سال ۱۳۵۷ نداشت.

شایع شد که غلامحسین صدیقی حتی رضایت مهندس بازرگان و شاپور بختیار را نیز برای تشکیل دولت جلب کرد.

با این وجود، جبهه ملی با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد احتمال نخست وزیری دکتر غلامحسین صدیقی اعلام کرد که وی از نیمه سال ۱۳۴۲ با هیچ‌یک از سازمان‌های جبهه ملی همکاری نداشته است و جبهه ملی با وجود بقایای رژیم، با هیچ ترکیب حکومتی موافقت نخواهد کرد.

ظاهراً مخالفت جبهه ملی با دولت دکتر صدیقی به دلیل موضع‌گیری‌های کریم سنجابی که پس از ملاقات با آیت‌الله خمینی اعلام کرد که طرفدار سرنگونی حکومت پهلوی است صورت گرفته است.

آیت‌الله خمینی نیز در همین مورد در جواب به سوال رادیو لوگزامبورگ که پرسید: «نمایندگان برخی از مخالفین، از جمله دکتر صدیقی تصمیم به همکاری با شاه دارند؟» گفت: «این‌ها از طرف ملت نیستند و به‌هیچ‌وجه جای مصالحه نیست.»

گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین شروط دکتر صدیقی برای محمدرضا پهلوی این است که شاه ایران باید در جایی دور از تهران، ولی در کشور باقی بماند.

محل انتخاب شده برای اقامت موقت شاه جزیره کیش بوده است. غلامحسین صدیقی علاوه بر این شرط موارد دیگری مانند نادیده گرفتن عزل و نصب وزرا توسط شاه، نداشتن آزادی برای دخالت در بودجه کشور و تشکیل شورای سلطنت را از شاه خواسته است.

به دنبال طرح شایعه نخست وزیری دکتر صدیقی، تقریباً همه مخالفان و سیاستمداران و روشنفکران ایرانی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

دکتر غلامحسین صدیقی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر